بهترین متریال برای نمای ساختمان

5/5 - (3 امتیاز)

بهترین متریال برای نمای ساختمان کدام است؟ اگر در حال احداث و ساخت یک بنای جدید و یا بازسازی محل کار یا خانه‌تان هستید، احتمالا یافتن پاسخ این سوال هم اکنون به یکی از دغدغه های ذهنی شما تبدیل شده است!
نمای بیرونی ساختمان اولین چیزی است که بازدیدکننده و عابر پیاده می‌بینند، پس قطعا باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شده باشد که تصویری ماندگار در ذهن دیگران ایجاد کند. نمای ساختمان علاوه بر تاثیری که بر جذابیت و زیبایی بنا دارد، به طور شگفت انگیزی بر سالم بودن و راحتی محوطه داخلی هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین برای داشتن آپارتمان مسکونی و تجاری یا حتی یک ساختمان ویلایی خوب و پایدار باید متریال ها و مصالحی که در نما استفاده می‌کنید را با نهایت دقت انتخاب کنید!
در این مقاله از سری مقالات گروه تجاری معماری کیان بهترین متریال های نمای ساختمان را خدمت شما معرفی کرده و مهمترین ویژگی های آن ها را نیز ذکر خواهیم کرد، پس همراه ما باشید.

معرفی بهترین متریال های نمای ساختمان

 

نام متریال نما

مزایا

معایب

کاربردها

ورق کامپوزیت مقاوم در برابر شرایط جوی

زیبا

تنوع رنگ

عایق صوتی و حرارت

نصب آسان

نگهداری نسبتا دشوار

هزینه نصب بالا

نمای خارجی ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی
آجرنما مقاوم در برابر آتش

زیبایی طبیعی

وزن سنگین

نیاز به نگهداری

نمای خارجی، دیوارهای داخلی
چوب ترمو پایداری زیست محیطی

مقاوم در برابر UV و رطوبت

قیمت بالاتر نسبت به    چوب معمولی

محدودیت در ابعاد

نما، فضای بیرونی، دکوراسیون داخلی
کرتن وال نورپردازی طبیعی

عایق حرارتی و صوتی

ظاهر مدرن

هزینه بالا

نیاز به فونداسیون قوی

ساختمان های اداری، تجاری و نمایشگاه ها
شیشه استفاده از نور طبیعی

ظاهر مدرن

شکنندگی

نصب دشوار

هزینه نگهداری بالا

نما، پارتیشن بندی داخلی، سقف های کاذب
فایبر سمنت مقاومت در برابر رطوبت و آتش

طول عمر بالا

نداشتن تنوع در طرح

انعطاف پذیری پایین نسبت به کامپوزیت

نمای خارجی، دیوارهای جداکننده، سقف

ورق کامپوزیت؛ جدیدترین و مقاوم‌ترین متریال برای نمای ساختمان

ورق کامپوزیت که در حال حاضر به عنوان مدرن‌ترین متریال نمای ساختمان شناخته می‌شود، نوعی ماده ساختمانی ساخته شده از پلی اتیلن و پوشش آلومینیوم است. این متریال را می‌توان جزو مصالح ساختمانی محبوب معماران دانست، چرا که بخاطر داشتن انعطاف پذیری بالا به ایشان اجازه می‌دهد تا به آسانی و بدون هیچگونه محدودیتی ایده های ذهنی خود را اجرا کنند.

کامپوزیت ها همچنین به دلیل مجهز بودن به روکش آلومینیومی نسبتا ضخیم، از مقاومت بالایی برخوردار هستند و بی شک بهترین گزینه برای مناطق شرجی و مرطوب، مناطق گرمسیر، شهرهای شلوغ و پر از دود و دم به شمار می‌روند. ضمنا نصب پنل های کامپوزیت در نمای ساختمان ها با سرعت بالا انجام می‌شود و به همین دلیل هم است که نمای تمامی ساختمان های اداری و تجاری که در سطح شهر مشاهده می‌کنید، با این متریال اجرا شده اند.

 

ورق کامپوزیت؛ جدیدترین و مقاوم‌ترین متریال برای نمای ساختمان

آجرنما؛ ارزان‌ترین متریال برای نمای ساختمان

احتمالا تاکنون بارها در شهر و خیابان محل سکونت یا محل کارتان ساختمان هایی با نمای آجری را دیده اید. آجرنما یکی از مصالح ساختمانی باقدمت است که به دلیل داشتن قیمت مناسب، هنوز هم مصرف دارد. آجرنماهای جدید شکل و شمایل متفاوت‌تر و زیباتری نسبت به نمونه های قدیمی دارند و در انواع گوناگون تولید می‌شوند ولی از نظر ترکیبات و شیوه ساخت، تفاوت چندانی با آجرنماهای قدیمی ندارند.

آجرنما همانطور که گفتیم قیمت مناسبی دارد و همین باعث می‌شود تا استفاده از آن در نمای ساختمان، مقرون به صرفه‌تر باشد. ولی اگر محل زندگی شما آب و هوای مرطوب دارد یا این که در شهرهای بزرگ و آلوده مثل تهران زندگی می‌کنید باید بدانید که این متریال اصلا برای ساختمان شما مناسب نیست و استفاده از آن هم برای شخص شما هرگز مقرون به صرفه نخواهد بود! چون بعد از گذشت چند سال مجبور به صرف هزینه بابت تعویض آن خواهید شد.

 

آجرنما؛ ارزان‌ترین متریال برای نمای ساختمان

ترموود؛ بهترین متریال برای نمای ساختمان ویلایی

ترموود نوعی متریال چوبی است که از چوب درختان کاج، صنوبر و … طی فرآیند حرارتی ویژه در دمای نسبتا بالا خشک و تولید می‌شود. خشک کردن الوارهای چوب در دمای بیش از 100 درجه سلسیوس باعث کاهش رطوبت آن تا سطح مورد نظر شده و به این ترتیب مقاومت و ماندگاری آن را بیشتر می‌کند. از همین رو می‌توان گفت این متریال بهترین متریال برای نمای ساختمان است و شما فارغ از نوع آب و هوا و شرایط جوی محل سکونت خود و با خیالی آسوده می‌توانید با استفاده از آن، نمایی زیبا و مدرن برای ساختمان‌تان اجرا کنید.

✅ ترموود برای نمای ساختمان های آپارتمانی هم مناسب است اما در اکثر معماران و مجریان نمای ساختمان، در آپارتمان ها و بناهای غیر فلت این متریال را با کامپوزیت یا شیشه و یا حتی آجرنما ترکیب می‌کنند تا هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه باشد و هم از نظر بصری زیباتر!

 

ترموود؛ بهترین متریال برای نمای ساختمان ویلایی

کرتین وال؛ مناسب‌ترین متریال برای نمای ساختمان های مناطق مرطوب

کرتین وال یکی دیگر مصالح ساختمانی یا به عبارت دقیق‌تر از عناصر طراحی است که از نوعی فولاد آلیاژی بدست می‌آید. این محصول به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، زنگ زدگی و تغییر رنگ دارد معمولا برای ساخت دیوارها، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، سازه های دکوراتیو و … استفاده می‌شود. اگر نظر ما را بخواهید باید بگوییم که بعد از ورق کامپوزیت، کرتن وال بهترین متریال برای نمای ساختمان های مناطق شرجی و مرطوب است.

 

کرتین وال؛ مناسب‌ترین متریال برای نمای ساختمان های مناطق مرطوب

شیشه؛ سبک‌ترین متریال برای نمای ساختمان ها و برج ها

امروزه اکثر ساختمان های تجاری و صنعتی، علی الخصوص برج ها نمای شیشه‌ای دارند. البته که شیشه جزو مصالحی است که در نمای تمام ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، منتهی در بناهایی که به دلیل فونداسیون ضعیف یا دلایل دیگر قدرت تحمل وزن بالا را ندارند، نما تماما از پنل های شیشه و پروفیل های آلومینیومی سبک ساخته می‌شود. پارتیشن های شیشه که دارای طرح های متنوع هستند نیز یکی از انواع نمای شیشه‌ای محسوب می‌شوند که در ساختمان های مدرن استفاده بسیار دارند.

 

شیشه؛ سبک‌ترین متریال برای نمای ساختمان ها و برج ها

فایبر سمنت؛ بروز و مقرون به صرفه برای نمای ساختمان

فایبر سمنت ماده ای است که از ترکیب سیمان، الیاف سلولزی (معمولا از چوب)، شن و آب تشکیل شده است. ترکیب این مواد با یکدیگر، متریالی سبک و بادوام ایجاد می‌کند که در مقابل شرایط جوی مختلف مانند رطوبت، حرارت و سرما مقاوم است. همین ویژگی فایبر سمنت سبب شده تا به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای نماهای خارجی ساختمان، سقف ها، دیوارهای جداکننده و پانل های داخلی استفاده شود. این ماده همچنین مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد و به عنوان ماده ای غیرقابل اشتعال شناخته می‌شود. انعطاف‌پذیری در طراحی و امکان رنگ آمیزی آن به رنگ های مختلف، فایبر سمنت را به یک انتخاب محبوب در پروژه های ساختمانی مدرن تبدیل کرده است.

 

فایبر سمنت؛ بروز و مقرون به صرفه برای نمای ساختمان

 

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله، بهترین متریال ها و مصالح ساختمانی مناسب برای نما را با تمام ویژگی ها، مزایا و معایبی که دارند خدمت شما معرفی کنیم تا به این ترتیب بتوانید با خیالی آسوده و بدون نگرانی، متریال مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید. گروه تجاری معماری کیان؛ ارائه دهنده متریال نما و دکوراسیون داخلی با تیم کارشناسی و نصب مجرب خود آماده خدمت رسانی به شما هموطنان عزیز می‌باشد. جهت اطلاع از قیمت مصالح نام برده و خرید آن ها کافیست با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *