نمای خشک مدرن

نمای ساختمان مدرن
Rate this post

نمای ساختمان مدرن

سرامیک

سرامیک یکی از مصالحی است که بطور عمده در ساخت نمای خارجی ساختمان استفاده می شود.علت این امر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سنگ و سرامیک خشک است که آن را به عنوان یکی از مناسب ترین مصالح ساختمانی شناسانده است.
از جمله این موارد زیر اشاره کرد :

  • تنوع رنگ
  •  مقاومت در برابر اشعه خورشید
  • مقاومت در برابر باران های اسیدی
  • عدم جذب ذرات و غبار معلق در هوا
  • پایداری مناسب در برابر تغییرات دما در فصول مختلف سال

نصب سرامیک بر روی نمای خارجی به ۲ روش نصب خشک و دوغابی صورت می‌پذیرد.

ویژگی های نصب خشک :

امکان جدا شدن از نما بر اثرمرور زمان، امکان جداشدن از نما بر اثر زلزله، طول عمر مفید حداقل 50 سال، سرعت اجرای بالا

ویژگی های نصب دوغابی :

عدم جدا شدن از نما بر اثرمرور زمان، عدم جداشدن از نما بر اثر زلزله، طول عمر مفید حداقل 10 سال، سرعت اجرای پایین

سرامیک درساختمان
سرامیک

نصب سرامیک در نمای خشک به دو روش کلی اجرا می شود :

روش نصب غیر نمایان :

در این سیستم از انکروبراکت های مخصوصی استفاده می‌گردد که هیچ کدام از قطعات اتصال قابل رویت نیستند.

روش نصب نمایان :

در این روش قطعات اتصالی قابل رویت می باشند و ویژگی اصلی آن سرعت نصب و سبک‌تر بودن سازه و زیرسازی می‌باشد.

ورق‌ اچ پی ال (HPL)

HPL مخفف (High Pressure Laminate) صفحاتی هستند که از ترکیب لایه‌های سلولزی و رزین‌های فنولیک بوجود می آیند.این ترکیب پس از قرار گرفتن در دمای بالای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۸۰bar تبدیل به صفحات محکم با مشخصات فنی ویژه می‌شوند. سطوح نهایی این صفحات توسط لایه‌های رنگین (طرح چوب، طرح سنگ، طرح های دیجیتال، رنگ های ساده و مرکب … ) و پوشش ضدخش پوشانده می شوند.این ورق‌ها که با نام فرمیکا نیز شناخته می‌شوند، از لایه‌های مختلف کاغذ کرافت تشکیل شده‌اند.در فرآیند تولید این ورق‌ها لایه‌های مختلف کاغذ کرافت به همراه روکش نهایی ورق به رزین‌های ترموست آغشته شده و در دما و فشار بالا به یک ورق متراکم و یکپارچه تبدیل می‌گردد.

ورق‌ اچ پی ال (HPL) شرایط بسیار مناسبی را برای طراحی نما در اختیار طراح قرار می دهند. نصب این ورق‌ها به‌‌عنوان یکی از مصالح نمای خشک آسان و سریع بوده، در برابر عوامل جوی مانند تابش آفتاب تغییر رنگ نمی‌دهند.وزن آن‌ها سبک بوده و به آسانی نیز قابل شستشو هستند.با توجه به این مزایا و موارد بسیار دیگر می‌‌توان گفت ورق‌های اچ پی ال (HPL )گزینه مناسبی برای طراحی نمای ساختمان می باشند.

در طراحی نما با استفاده از ورق‌های اچ پی ال (HPL) بایستی به انتخاب روش مناسب با توجه به شرایط طراحی نما نیز دقت شود؛ به‌‌عنوان مثال از جمله مواردی که ممکن است استفاده از این مصالح مناسب را در طراحی نما محدود کند، محدودیت این‌گونه پانل‌ها در سطوح منحنی است.البته استفاده از ورق‌های اچ پی ال (HPL) در نماهای منحنی نیز امکان‌پذیر است؛ اما انتخاب ضخامت ورق و روش نصب آن در این چنین شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود .

ورق‌ اچ پی ال
ورق‌ اچ پی ال (HPL)

پانل‌ GFRC

GFRC یا Glass Fiber Reinforced Concrete، بتن مسلح شده با الیاف شیشه می‌باشد که به دلیل فیبرهای شیشه، خواص کششی و مقاومت بالایی را درعین سبک بودن دارا می باشد. جهت استفاده از این مصالح در نمای ساختمان‌ها، به یک شبکه فولادی زیرسازی نیاز است تا علاوه بر افزایش استحکام GFRC در هنگام بالا بردن و نصب، امکان ایجاد اتصالات مناسب را با سازه اصلی نما فراهم کند.

GFRC دوست طبیعت

با وجود الیاف و ترکیبات شیمیایی از گسترش ریزگردها در محیط جلوگیری می کند.به علت تولید صنعتی از ایجاد صدا، غبار و گازهای سمی جلوگیری می‌کند.از مصرف سنگ‌های طبیعی، چوب و سایر فرآورده‌های ارگانیک جلوگیری می کند.

کاربردهای GFRC

ساخت گنبد
لند اسکیپ
طراحی داخلی
مبلمان شهری
طراحی مدولار
قطعات دکوراتیو
پنل های دکوراتیو
نماسازی خارجی و داخلی ساختمان

مراحل تولید پانل‌های GFRC

۱) تولید چند مرحله ‌ای :  فیبر و دوغاب به‌صورت مکانیکی در داخل قالب با استفاده از غلتک و ماله با هم مخلوط شده و متراکم می شود. در حالت متداول از اسپری برای پاشش این مواد استفاده شده و در تولید محصولاتی از قبیل پانل‌های پوششی معماری، کانال‌ها و عناصر نما بهره گرفته می شود.
۲) تولید یک مرحله‌ ای : فیبرهای پیش خردشده در میکسر بعد از اختلاط با بقیه مواد و ویبره شدن در قالب مربوطه ریخته شده و آماده تولید در مرحله نهایی می شود این شیوه تولید به دلیل بهره‌گیری از قالب‌های متعدد، برای تولید ساختارهای کوچک معماری در مدت‌زمان کوتاه بسیار تطبیق‌پذیر و ایده آل است .

مهندسی زیرسازی پانل‌های GFRC

روش ساخت پانل های GFRC، با سیستم Ribbed Panels تقویت شده با مقاطع FRP می باشد. این شیوه به‌صورت استاندارد در روش‌های تولید و ساخت پانل‌ها دسته‌بندی نمی‌شوند و به دلیل هزینه زیاد و مشکلات فنی (عدم تحمل بارهای لرزه ای و حرارتی) خیلی مرسوم نمی‌باشد.
شیوه مناسب دیگری که می‌‌توان در روند ساخت پانل های GFRC در نظر گرفت، GFRC با سیستم Stud Frame (سازه فولادی) می باشد.این شیوه به صورت مرسوم و جزء روش های استاندارد ذکر شده در سایت های جهانی می باشد.

پانل GFRC
پانل GFRC

شبکه کابلی  

این سیستم بروزترین سیستم نمای شیشه‌ای در دنیا بوده و از تکنولوژی خاصی بهره می‌برد.در این سیستم استفاده از یک شبکه کابل پیش تنیده در پشت شیشه باعث پایداری شیشه در مقابل بارهای جانبی و ثقلی می شود. از مزایای این سیستم پوشش دهانه‌های بزرگ و امکان استفاده حداکثر از بیشترین فضا می باشد.

سیستم شبکه افقی

در این سیستم نیروی پیش تنیدگی اصلی بر روی شبکه افقی می باشد و شبکه عمودی فقط برای مقابله با نیروی وزن ثقلی طراحی می شود.

سیستم شبکه عمودی

در این سیستم نیروی پیش تنیدگی اصلی بر روی شبکه عمودی قرار دارد و شبکه افقی برای ۴۰٪ بارهای جانبی طراحی می شود.مبتکر این سیستم در دنیا کشور آلمان بوده و به همین خاطر این شرکت از مشاوره و طراحی شرکت ورنر سوبک آلمان که یکی از خوشنام‌ترین شرکت‌های مهندسی و مشاوره در دنیا می باشد بهره میبرد.

شبکه کابلی
شبکه کابلی

گروه تجاری معماری کیان علاوه بر ارائه چوب ترمو ارزان قیمت، تولید کننده انواع ورق کامپوزیت ارزان با قیمت مناسب و کیفیت بالا می باشد.
اگر به دنبال خرید ورق کامپوزیت ارزان قیمت هستید به لیست قیمت ورق کامپوزیت ارزان مراجعه کنید.
برای مشاوره و ثبت سفارش لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.


تماس با کارشناسان فروش 91018018-021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *