ترموود یا ترمووال؟ کدام را انتخاب کنیم؟!

فرق ترموود و ترمووال
5/5 - (6 امتیاز)

ترموود و ترمووال دو نوع از محبوب‌ترین متریال ها در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی هستند که به عنوان متریال نما، دیوارپوش، کفپوش و سایر بخش های داخلی و بیرونی بناهای مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دوی آن ها از چوب ساخته می‌شوند و ماده اولیه در تولید آن ها الوارهای چوب است، منتهی تفاوت های قابل توجهی در ویژگی ها و کاربردهای آن ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل فرق ترموود و ترمووال را بررسی کنیم.

ترموود و ویژگی های آن

ترموود یا چوب حرارت دیده، نوعی چوب است که تحت فرآیند حرارتی خاصی با نام ترمو، قرار می‌گیرد تا خواص فیزیکی و شیمیایی آن بهبود یابد. این نوع چوب به دلیل بهره‌مندی از ویژگی ها و خواص گوناگون، امروزه در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی بکار گرفته می‌شود. برخی از مهمترین این ویژگی ها عبارتند از؛

  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی، حشرات و قارچ ها
  • پایداری ابعاد
  • دوام و طول عمر بالا
  • سازگاری با محیط زیست
  • زیبایی ظاهری

 

برای اطلاع از قیمت و مشاهده مقاطع چوب ترمو، عبارت زیر را لمس کنید؛

قیمت ترموود

 

ترمووال چیست؟

ترمووال نوعی دیوارپوش مدرن ساخته شده از چوب ترموود است که به عنوان پوشش بیرونی دیوارهای سالن پذیرایی، نشیمن، TV Room، آشپزخانه و بخشی از دیوارهای محیط های تجاری و اداری استفاده می‌شود. این دیوارپوش معمولا به شکل پانل های آماده به فروش می‌رسد و نه تنها ظاهری زیبا دارد بلکه یک عایق صوتی و حرارتی ایده‌آل نیز می‌باشد! ترمووال ها چون با استفاده از چوب های ترمو ساخته می‌شوند، تقریبا تمامی ویژگی های آن ها را دارا هستند. انعطاف پذیری، قابلیت نصب آسان و قابلیت شستشو نیز از دیگر ویژگی های این دیوارپوش به حساب می‌آیند.

✅ بسیاری از افراد به اشتباه دیوارپوش های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند PVC و یا دیوارپوش هایی که از ترکیب مواد طبیعی مانند چوب معمولی و کاغذ که از یک نظر شبیه به این دیوارپوش هستند را ترمووال می‌نامند. در حالی که ترمووال فقط به دیوارپوش هایی اطلاق می‌گردد که از چوب ترمو ساخته شده باشند.

بررسی تفاوت های ترموود و ترمووال

بالاتر راجع به چیستی ترموود و ترمووال صحبت کردیم و مهمترین ویژگی های این دو متریال را هم شمردیم، بنابراین احتمالا خودتان متوجه شباهت و تفاوت های موجود میان آن ها شده باشید! اما اگر هنوز آنطور که باید، فرق ترموود و ترمووال را درک نکرده اید و نمی‌دانید کدام یک از آن ها برای ایده و طرحی که دارید مناسب‌تر است ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید؛

تفاوت در قیمت

اگر قبلا قیمت ترمووال و ترموود را در وب‌سایت ما یا فروشگاه های دیگر مشاهده کرده باشید، حتما متوجه شده اید که دیوارپوش ترموال قیمت مناسب‌تری نسبت به الوارهای چوب ترمو دارد زیرا؛

  • پروسه ترمو کردن چوب، پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است.
  • هر چوب ترمو قابلیت تبدیل به ترموال با متراژ بزرگ‌تر و تعداد شاخه های بیشتر را دارد.

تفاوت در کارایی

ترموود همانطور که بالاتر هم گفته شد، علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگر از جمله صنعت کشی سازی هم کاربرد دارد. از این متریال همچنین برای تزئین بخش های مختلف بنا و ساخت استخر، سونا و … استفاده می‌شود. این در حالی است که ترمووال فقط برای پوشش دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دیگری ندارد.

تفاوت در نحوه نصب

ترموود متریالی است که باید حتما توسط افراد متخصص و ماهر، با استفاده از ابزارهای مخصوص و طی چندین مرحله نصب شود. اما ترمووال ها پروسه نصب آسان‌تری دارند و بعضی از مدل های آن ها را حتی افراد معمولی، بدون دانش و تخصص هم می‌توانند نصب کنند.

تفاوت در نحوه تولید

چوب های ترموود بعد از برش الوارهای چوب و قرار گرفتن آن ها برای مدت مشخص درون کوره هایی با حرارت +180 درجه سانتی‌گراد، حاصل می‌شوند. اما ترمووال پروسه تولید متفاوتی دارد و طی چند مرحله از برش و کنار هم قرار دادن چوب ها و نصب نَمَد و … در قسمت پشت آن ها، ساخته می‌شود.

تفاوت در طرح و رنگ

ترمووال ها تنوع رنگی بیشتری نسبت به چوب ترمو دارند. یعنی شما می‌توانید با استفاده از رنگ های مخصوص موجود در بازار آن ها را به رنگ دلخواه درآورید و خیلی راحت میان این متریال و سایر دیوارپوش هایی که قرار است در کنار آن نصب شوند، هماهنگی ایجاد کنید. در حالی که چوب های ترموود قابلیت تغییر رنگ ندارند و حتی در صورت رنگ آمیزی هم، همان رنگ اصلی خودشان را حفظ می‌کنند و چندان تغییر رنگ نمی‌دهند.

تفاوت در ویژگی ها

شاید گمان کنید چون ماده اولیه ترمووال، چوب ترمو است پس قطعا این دیوارپوش خواصی کاملا مشابه با چوب دارد! ولی در واقع چنین نیست و این دو، مزایایی هم نسبت به یکدیگر دارند. به طور مثال چوب ترموود از لحاظ مقاومت خیلی بهتر از ترمووال است و عمر مفید طولانی‌تری دارد. از طرف مقابل عایق بودن ترمووال هم مزیت آن نسبت به چوب ترمو خام به شمار می‌رود.

کدام را انتخاب کنیم؟!

انتخاب بین ترموود و ترمووال به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال زیبایی طبیعی چوب هستید و مقاومت بالا برای شما مهم است، ترموود قطعا گزینه مناسب‌تری برایتان خواهد بود. اگر به دنبال یک عایق حرارتی و صوتی هستید و قیمت برای شما اهمیت دارد، ترمووال گزینه مناسب تری است. در کنار این موارد توصیه می‌کنیم برای داشتن انتخابی بهتر به نکات زیر توجه کنید؛

  • قبل از انتخاب، نیازها و سلیقه خود را به طور کامل مشخص کنید.
  • از مزایا و معایب هر دو نوع مصالح به طور کامل آگاه شوید.
  • از یک متخصص برای انتخاب و نصب مصالح مناسب کمک بگیرید.

سخن پایانی

تمام سعی ما از تالیف این مقاله، راهنمایی شما عزیزان بود و از همین رو سعی کردیم فرق ترموود و ترمووال را به طور کامل بیان کنیم. امیدواریم اکنون و پس از مطالعه این مقاله، پاسخ سوال خود را گرفته باشید و سردرگمی که قبلا داشتید رفع شده باشد! با این حال در صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق راه های ارتباطی در نظر گرفته شده با کارشناسان گروه تجاری معماری کیان تماس بگیرید. ضمنا برای اطلاع از قیمت ها و خرید هر یک از متریال هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند هم فقط کافیست به صفحات مربوطه در وب‌سایت ما مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *