نمای شیشه‌ اسپایدر (عنکبوتی)

شیشه عنکبوتی
Rate this post

نمای شیشه‌ اسپایدر (عنکبوتی)

نمای شیشه‌ اسپایدر (عنکبوتی) به نوعی از نماهای مدرن شیشه‌ای خود ایستا، نمای پرده ای (curtain wall) گفته می‌شود که در آن شیشه به وسیله اتصالات نقطه ای به سازه متصل می‌گردد.یکی از معمول‌ترین و بهترین نوع شیشه‌های بدون فریم، شیشه اسپایدر است.
سازه اسپایدر از مدرن‌ترین سازه‌های نما می‌باشد که در مراکز مدرن جهان استفاده می‌شود .
کاربرد اصلی نمای اسپایدر در ساختمان‌های تجاری و اداری بوده و در صفحه شیشه هیچ گونه سازه عمودی و افقی مشاهده نمی‌شود، در صورتی که در نماهای کرتن وال وجود لامل به‌‌ عنوان یک ضعف از لحاظ زیبایی مطرح می‌گردد. به‌ طورکلی نمای اسپایدر دارای سیستم متنوع ساختار سازه‌ای از سیستم سازه های فلزی، کابلی و شیشه ای می‌باشد که با توجه به کاربری ساختمان، بارگذاری و هزینه از آن‌ها استفاده می‌شود.استفاده از هر نوع ساختار شیشه در این نما بلامانع است و باتوجه به شرایط محیطی و کاربری نما تعیین می گردد.

مزایا و معایب نمای شیشه‌ اسپایدر

مزایا :
شفافیت یکپارچه‌ نما
سادگی جزئیات اجرا
وزن کم سازه و اتصالات
تنوع سیستم‌های زیرمجموعه نمای اسپایدر
مقاومت در برابر نیروی زلزله از طریق امکان جابجایی نما
امکان اجرای سطوح پیچیده بدون نیاز به فرم دهی سازه

معایب :
نیاز به کنترل مداوم جهت اجرای صحیح آب‌بندی

سازه نگهدارنده نمای اسپایدر

سازه نگهدارنده اسپایدر می‌تواند کابل، خرپا، شیشه و یا سیستم‌های متنوع دیگر باشد.تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده معمار و مهندس طراح سازه می باشد.

 نصب و اجرای نمای اسپایدر

نصب و اجرای نمای عنکبوتی یکی از پیچیده‌ترین کارهای نصب در ساختمان و سازه ها می باشد.محاسبه دقیق به همراه اجرای با دقت شیشه اسپایدر می‌بایست با هم انجام شود و حتی اختلاف محاسبه میلی‌متری به دلیل ساختار شبکه‌ای ،می‌تواند به کیفیت کار آسیب جدی وارد نماید .
اندازه گیری دقیق قبل از شروع و تولید شیشه اسپایدر با کیفیت بالا نیز نقش بسزایی در بهبود کیفیت پروژه دارد.

نمای-شیشه‌-اسپایدر
نمای شیشه‌ (عنکبوتی)

شناخت مفاهیم پایه سیستم‌های نمای دو پوسته

نمای دو پوسته به‌صورت معمول از یک جفت شیشه ی جدا شده توسط یک لایه هوا تشکیل می شود.لایه اصلی شیشه معمولاً در قالب عایق عمل می کند.هوای بین دو لایه شیشه در مقابل نوسانات دمایی، بادها و صوت نقش عایق را ایفا می کند.سایه بان‌ها اکثر اوقات میان دو لایه شیشه قرار می‌گیرند.تمامی اجزا می‌توانند بر اساس جایگشت‌های مختلف و ترکیب اجزای توپر و شفاف سازماندهی شوند.

به دلیل تنوع بالای روش‌های ساخت و اجرای نماهای دو پوسته، ایجاد یک ساختار طبقه‌بندی برای ارزیابی و مقایسه کارامدی سیستم های مختلف امری ضروری است که به‌‌عنوان مثال می‌تواند موفقیت زیست‌محیطی پوسته یک ساختمان را در مقایسه با دیگری ارزیابی کند.در آمریکای شمالی سه نوع سیستم پایه نمای دو پوسته مطرح می‌شود.این طبقه‌بندی بر اساس روش ارائه شده توسط Wernre Lang و Thomas Herzog با عنوان ” استفاده از پوسته‌های شیشه‌ای چندلایه برای پوشش ساختمان‌ها ” در مرکز Architectural Record Continuing Education به چاپ رسیده است.
Herzog و Long سه نوع سیستم پایه را معرفی می کنند :
Buffer System (سیستم حائلی)
Extract _Air_System (سیستم خروج هوا)
Twin_Face System (سیستم پوسته دوتایی)
این سه سیستم در بحث انتقال هوا و توانایی در کاهش مجموع انرژی مصرفی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند.

سیستم Twin Face

این سیستم از یک دیوار پرده ای معمولی یا سیستم دیوار با جرم حرارتی و داخل یک پوسته تک لایه شیشه‌ای تشکیل می شود.جنس لایه بیرونی معمولاً از شیشه مقاوم امن (شیشه لمینت یا شیشه عایق) است. همچنین در این سیستم امکان نصب سایه بان در لایه میانی وجود دارد.فاصله این قسمت میانی برای امکان تمیز کردن می‌بایست حداقل در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر باشد.این سیستم‌ها از دو نوع سیستم Buffer و Extract Air به دلیل وجود بازشوها در نما که جریان طبیعی را ایجاد می‌کنند؛ متمایز می شوند.جداره تک لایه شیشه بیرونی در درجه اول برای محافظت هوای داخل حفره و همچنین سایه بان‌های این قسمت دربرابر شرایط جوی است.

با استفاده از این سیستم پوسته داخلی می تواند با ویژگی‌های عایق مناسب میزان هدر رفت گرما را کاهش دهد.جداره بیرونی برای مسدود کردن یا کاهش جریان باد در شرایط بلند مرتبه بکار رفته و همچنین اجازه می‌دهد بازشو های داخلی به دور از سر و صدا و تلاطم‌های جوی و هوای تازه دسترسی داشته باشند هنگامی‌که بازشوهای جداره بیرونی جریان طبیعی را ایجاد کرده و میزان نوسانات شدید دما را متعادل می سازند، پنجره‌ها در جداره داخلی می‌توانند باز شوند.

استفاده از این پنجره‌ها امکان استفاده از سرمایش شب‌هنگام را در فضای داخلی ایجاد کرده و همچنین از بار سرمایشی سیستم تهویه مطبوع ساختمان می‌کاهد.برای کنترل صوت، بازشوهای پوسته بیرونی می توانند با فاصله و به صورت نامنظم نسبت به پنجره های جداره داخلی نصب شوند.
طبقه‌ بندی‌های گفته‌شده با این فرض است که لایه‌های نما از جنس شیشه می باشند.دانشجویان و محققین طبقه‌بندی‌های دیگری برای نماهای دو پوسته با در نظر گرفتن تعداد بیشتر عناصر کدر و عناصری که میزان گرما، جذب انرژی خورشید و جریان هوا در ساختمان کنترل می‌کنند بررسی کرده اند.دسته‌بندی چهارمی براساس ترکیب ویژگی‌های Twin face و Extract Air به سیستم‌های موجود اضافه شده است.

سیستم ترکیبی

یک سیستم ترکیبی، ویژگی های متفاوت سیستم های اشاره شده در قسمت های قبلی را دارا بوده و برای ساختمان هایی که در قالب یک سیستم مشخص نمی گنجند قابل استفاده است.این گونه از ساختمان ها ممکن است از یک لایه صفحات نمایش Media Facade یا یک لایه غیر شیشه ای در قسمت داخلی یا بیرونی نمای محافظ اصلی خود در برابر محیط استفاده کنند.ساختمان Tjibaou کار رنزو پیانو، یک گونه ی دارای ویژگی های ترکیبی است.

اجزای نماهای دو پوسته و طراحی غیر فعال

یک نمای دو پوسته راهکارهای غیر فعال را برای تهویه طبیعی، نور روز و جذب انرژی گرمایی خورشید بکار می بندد.این موارد اجزای اصلی یک نمای دو پوسته برای افزایش بازده انرژی و آسایش بوده که به وسیله ساکنین در ساختمان هایی با نماهای دو پوسته کنترل می شوند.

نمای شیشه‌ اسپایدر
نمای شیشه‌ اسپایدر

تهویه طبیعی

تهویه طبیعی امکان دسترسی ساکنین را به جریان هوا برای سرمایش و تهویه فضا فراهم می آورد.این استفاده غیر فعال از جریان های هوا در کنار تجهیزات مکانیکی تهویه هوا میزان انرژی مصرفی ساختمان را کاهش داده و در نتیجه میزان گاز CO2 خروجی از ساختمان را کاهش می دهد.لایه خارجی نمای پوسته یک لایه هوا را در کنار دیوار خارجی ساختمان ایجاد می کند که از بادهای شدید مصون است.
این منطقه حائل، یک جزء مهم از نمای دو پوسته است، که معمولا این ناحیه برای تهویه طبیعی در دسترس ساکنین است.در بعضی موارد پنجره های قابل استفاده و در دسترس برای تهویه طبیعی استفاده می شوند.این پنجره ها در مقابل بادهایی با سرعت بالا طبقات بالایی ساختمان های چند طبقه قرار دارند.کاهش فشار باد در اثر اضافه شدن لایه جدید در نمای دو پوسته به این معنی است که پنجره ها می توانند حتی در طبقات بالایی ساختمان های بلند مرتبه نیز باز شوند.

تهویه طبیعی اداره ها با هوای تازه بسیار مورد پسند کاربران ساختمان بوده و همچنین از دیگر فواید آن کاهش هزینه ها در سیستم های تهویه هوا و در نتیجه کاهش هدر رفت انرژی است.یکی از راهکارهای متداول در استفاده از نماهای دو پوسته بخش بندی جداره حائل دو پوسته به نواحی جداگانه است که هوای میانی آنها از طریق شبکه ها و دریچه هایی تامین می شود.

جزئیات رابطه دیوار و فضا (تهویه طبیعی)

کف کاذب
بازتابنده نور و سایه بان
بازشوهای متحرک جدید
عناصر پخش کننده هوای کف
نگه دارنده های دیوار پرده ای
بازشوهای اصلاح شده موجود
دیوار خروجی موجود، بتن نمایان
فضای اشغال شده توسط هوا در کف
تهویه طبیعی ممکن در دماهای مناسب
اعضای فولادی تقویتی برای دیوار پرده ای
دیوار پرده ای شیشه ای با پروفیل های آلومینیوم
پنل های کنترل کننده نور خورشید به همراه پنل های سرامیکی کاهش دهنده جذب حرارت خورشید

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با متریال های نوین نمای ساختمان می توانید روی لینک اسکای لایت کلیک کنید.

گروه تجاری معماری کیان علاوه بر ارائه چوب ترمو ارزان قیمت، تولید کننده انواع ورق کامپوزیت ارزان با قیمت مناسب و کیفیت بالا می باشد.
اگر به دنبال خرید ورق کامپوزیت ارزان قیمت هستید به لیست قیمت ورق کامپوزیت ارزان مراجعه کنید.
برای مشاوره و ثبت سفارش لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *