تفاوت چوب ترمووود و چوب روس

تفاوت چوب ترمووود و چوب روس
Rate this post

تفاوت چوب ترمو و چوب روس

بهتر است ابتدا اطلاعاتی از هر دو نوع چوب داشته باشیم تا بتوانیم به درستی تفاوت چوب ترمووود و چوب روس را درک کنیم.
همان طور که می دانید حرارت دادن به چوب باعث افزایش مقاومت آن می شود.

چوب ترمو یا چوب ترمووود چوبی است که برای دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان و … استفاده می شود و از درخت کاج بدست می آید.فنلاندی ها نخستین افرادی بودند که این دانش را در دهه 90 به تکنولوژی عملی رساندند.
چوب ترمو وود در دمایی معین توسط بخار آب، گرما دیده می شود و مقاومت بالایی دارد.این عمل بدون دخالت هیچ گونه ماده شیمیایی انجام می شود و کاملا طبیعی است، این یکی از دلایل محبوبیت ترموود است که در دیگر چوب ها این ویژگی وجود ندارد.
مقاومت چوب ترمووود در مقابل حشرات موذی مثل موریانه بسیار زیاد است به این صورت که به هیچ عنوان موریانه نمی تواند در ترمو نفوذ کند.مورد دیگر مقاوم بودن در در برابر هر نوع آب و هوایی است.
از ترمو وود برای دکوراسیون داخلی (Indoor) و نمای ساختمان (Outdoor) استفاده می شود، ترمووود دارای زیبایی و جذابیت خاصی می باشد.به طور مثال برای دکوراسیون داخلی یا همان نمای داخلی ساختمان می توان از چوب ترمو بهره مند شد.لازم به ذکر است که رطوبت هیچ گونه تغییری بر روی چوب ترمو ایجاد نمی کند، به همین دلیل از چوب ترموود در سونا استفاده میکنند.

همچنین از چوب ترموود برای نمای ساختمان ها استفاده می شود که در نمای خارجی نیز، در مقابل شرایط جوی و اشعه خورشید بسیار مقاوم می باشد.مانند آلاچیق چوبی، خانه چوبی، روف گاردن و … دیگر ویژگی چوب ترموود عایق بودن در برابر حرارت و صوت می باشد.به همین دلیل از چوب ترمووود برای سالن سمینارها، سینماها و … استفاده میشود.

دلیل دیگر محبوبیت چوب ترموود قابلیت رنگ کردن آن است.چوب ترمو وود بی رنگ است و دوام آن در این حالت حتی کمتر از دو سال می باشد.
شما می توانید با توجه به دیزاین محیط مورد نظر، رنگ چوب ترمو مناسب را از طیف رنگ های چوب ترموود انتخاب کرده و چوب ترمووود ها را رنگ کرده و محیط جذاب تر و دلنشین تری با نمای ترمو وود داشته باشید.لازم به ذکر است که رنگ چوب ترموود هر 5 سال یکبار باید تمدید شود.

برای فضای داخلی می توان از رنگ با پایه آب و روغن استفاده کرد، اما در صورتی که چوب با فضای خارجی در ارتباط باشد لازم است که رنگ چوب را بر اساس محیطی که چوب در آن قرار دارد استفاده کرد.برای مثال چوبی که در آب و هوای مرطوب و شرجی مانند شمال کشور قرار دارد باید از رنگی که پایه آن روغن (OIL BASE) است استفاده کرد که ما به شما رنگ PNZ فنلاند را پیشنهاد می دهیم.همچنین اگر چوب در محیط خشک قرار گیرد مانعی برای رنگ چوب وجود ندارد.می توان رنگ بر پایه آب و یا بر پایه روغن را استفاده کرد.

انواع چوب ترمو

ترمووود دارای چند نوع چوب با ضخامت و عرض های گوناگون می باشد.هر کدام از ابعاد ترمووود مناسب فضایی خاص می باشد که معماران و طراحان باید با توجه به محیط و مکان مورد نظر ضخامت و عرض مناسب را انتخاب کنند. ما دو نوع از انواع ترموود را به شما معرفی می کنیم.
چوب دک (DECK) : چوب دک چوبی است که برای کف استفاده می شود و بر روی آن شیارهایی وجود دارد که مانع از لیز خوردن می شود. چوب دک برای سونا و اطراف استخر مورد استفاده قرار می گیرد.
SHP : چوب SHP چوب های ساده ای هستند که برای اکثر مکان ها مثل آلاچیق، سقف، تابلو و دیوار استفاده می شوند.

طریقه رنگ زدن ترمووود

گروه تجاری و معماری کیان ارائه دهنده دو نوع رنگ چوب ترمو موجود در بازار است که شامل رنگ PNZ چوب ترمو و تولید کشور فنلاند و رنگ TEKNOS  آلمان است.که هر کدام دارای طیف رنگی خاصی هستند.واحد آن لیتر است که توسط هر لیتر می توان بین 8 تا 12 متر را رنگ کرد.نحوه رنگ کردن چوب ترمو دستی انجام می شود و حداقل زمان خشک شدن آن 24 ساعت می باشد.رنگ چوب ترمووود را هر پنج سال یکبار باید تمدید کرد.

رنگ چوب ترمو
رنگ چوب ترمووود

چوب روس یکی از قدیمی ترین چوب ها است.به چوب هایی که از کشور روسیه وارد ایران می شوند چوب روس می گویند که شامل ساسنا، نراد و یولکا می باشد .رنگ چوب روسی نسبت به چوب ترمو سفیدتر است.چوب روس دارای انواع گوناگونی است.چوب روس از نظر وزن بسیار سبک تر از ترمووود می باشد.همچنین طی گذشت زمان تاب بر میدارد و کیفیت اولیه را نخواهد داشت.

چوب ساسنا یا کاج (pine) :

چوب ساسنا درشت بافت و ریز بافت، کمی چرب، صورتی رنگ و قرمز رنگ و دارای استحکام بالایی است.چوب کاج یا چوب پاین که نام دیگر ساسنا است به علت فراوانی و قیمت مناسبی که دارد،دارای کاربردهای فراوانی است.بطور مثال : ام دی اف، ترموود، قایق سازی و موارد دیگر .

چوب نراد یا fir :

چوب نراد چوبی وارداتی است که رنگ آن سفید مایل به کرم می باشد.چوب نراد بسیار سبک، ارزان و نرم است به همین دلیل کار با آن آسان است.از چوب نراد یا fir برای مبل سازی، درب، پنجره، کفپوش و … استفاده می شود.

چوب یولکا یا نوئل :

چوب یولکا برعکس چوب ساسنا نرم است و رنگ آن سفید و مایل به زرد می باشد.ویژگی چوب یولکا رشد سریع آن است.می توان این چوب را در دسته چوب های تند رشد قرار داد.
کاربرد چوب روسی : ساسنا، نراد و یولکا
چوب روسی به دلیل ویژگی های فراوانی که دارند مثل : مقاوم بودن در برابر موریانه، قیمت مناسب، دارا بودن ابعاد مختلف، مقاوم بودن در مقابل رطوبت، رنگ های مختلف را می توان روی آن ها استفاده کرد و … دارای کاربردهای زیادی می باشند.به طور مثال : کمد چوبی، کابینت، قرنیز، درب، نمای چوب و …

گروه تجاری معماری کیان ارائه دهنده انواع چوب ترمووود ارزان قیمت و ورق کامپوزیت ارزان قیمت و با کیفیت میباشد.

چوب-ترمووود
چوب روس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *