انواع ورق کامپوزیت در صنعت ساختمان سازی

انواع ورق کامپوزیت در صنعت ساختمان سازی
5/5 - (4 امتیاز)

احتمالا هنگام مشاهده لیست قیمت ورق کامپوزیت، متوجه شده اید که این متریال در انواع مختلف تولید می‌شود! بنابراین بهتر است پیش از اقدام برای خرید، با انواع ورق کامپوزیت و ویژگی ها و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شوید. در ادامه مدل های گوناگون پنل کامپوزیت را با تصویر معرفی کرده ایم.

ورق کامپوزیت چیست؟

ورق کامپوزیت یک ماده ساختاری متشکل از دو یا چند ماده مختلف است. این متریال معمولا شامل یک هسته مرکزی به عنوان لایه داخلی و لایه‌های بیرونی که همان پوشش ها یا لایه های تقویت کننده هستند، می‌شود. هسته مرکزی غالبا از مواد خفیف و سبک مانند فوم های پلیمری یا مواد مشابه ساخته می‌شود تا وزن کلی ورق را کاهش دهد، در حالی که لایه های بیرونی از مواد مقاوم‌تر و تقویت کننده‌تر مانند فایبرگلاس، کربن، چوب، فلز، یا مواد مشابه ساخته می‌شوند.

ورق های کامپوزیت به دلیل خصوصیات متنوع و داشتن ترکیبات مختلف در ساختار خود، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان کاربردهای متعدد آن می‌توان به صنایع هوافضا، خودروسازی، ساخت و ساز، تجهیزات ورزشی، ساختمان‌سازی، تجهیزات نظامی و غیره اشاره کرد.

معرفی انواع ورق کامپوزیت

پنل های کامپوزیت بر اساس ویژگی ها، جنس هسته و نوع پوسته به انواع مختلف تقسیم می‌شوند و هر یک از آن ها در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه انواع ورق کامپوزیت که در ساختمان سازی بیشترین استفاده را دارند معرفی کرده ایم؛

ورق کامپوزیت ضد حریق (نسوز / کندسوز)

ورق کامپوزیت ضد حریق یک نوع ورق کامپوزیت مقاوم در برابر آتش است که از انتشار حرق نیز جلوگیری می‌کند. این نوع ورق برای استفاده در مناطقی که خطر انفجار یا آتش‌سوزی بالاست، به ویژه در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع حمل و نقل و ساخت و سازهای دیگر که نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند، طراحی شده است.

ویژگی های ورق کامپوزیت ضد حریق

  1. مقاومت در برابر حرارت
  2. مقاومت در برابر انفجار
  3. عایق حرارتی
  4. مقاومت به مواد شیمیایی
  5. کاهش دود و گازهای خطرناک ناشی از آتش سوزی
  6. مقاومت مکانیکی در برابر نیروی خارجی
  7. مقاومت در برابر رطوبت

پنل های کامپوزیت ضد حریق با رزین های مقاوم در برابر حرارت یا مواد معدنی ساخته شده و با استفاده از موادی مانند فایبرگلاس تقویت می‌شوند. این ورق ها به طور گسترده در مکان هایی که امنیت حیاتی مهم است، نصب می‌شوند تا خطرات حریق و آتش‌سوزی را کاهش دهند و ایمنی افراد و تجهیزات را تضمین کنند.

 

ورق کامپوزیت نسوز

 

ورق کامپوزیت PVDF

ورق کامپوزیت PVDF، یکی از انواع ورق کامپوزیت با لایه خارجی پلی وینیلیدن فلوئوراید (PVDF) است. PVDF یک نوع پلیمر فلوئورینه است که مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط سخت محیطی، حرارت، مواد شیمیایی و آب دارد. این پنل ها معمولا به عنوان پوشش ها بر روی هسته های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خصوصیات مکانیکی و مقاومت آن ها نسبت به شرایط مختلف را بهبود بخشند.

ویژگی‌ها و مزایای ورق کامپوزیت PVDF

  1. مقاومت شیمیایی
  2. مقاومت حرارتی
  3. مقاومت در برابر آب
  4. مقاومت الکتریکی ( این ورق ها دارای مقاومت الکتریکی بالا هستند و می‌توانند به عنوان عایق الکتریکی استفاده شوند.)
  5. مقاومت در برابر شوینده ها
  6. مقاومت در برابرUV و تابش ماوراء بنفش آفتاب
  7. وزن سبک
  8. ظاهر زیبا

همین ویژگی ها باعث شده تا ورق کامپوزیت PVDF در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد. از جمله صنعت ساختمانی (برای پوشش‌دهی و نمای ساختمان)، خودروسازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، تولید تجهیزات آشپزخانه و دیگر صنایع مشابه.

 

ورق کامپوزیت PVDF

 

ورق کامپوزیت سه بعدی

ورق کامپوزیت سه بعدی که در زبان عام به نام “ورق کامپوزیت لانه زنبوری” (Honeycomb Composite Panel)  شناخته می‌شود یک نوع ورق کامپوزیت با ساختار داخلی شبیه به لانه زنبوری (Honeycomb) است. این نوع ورق از دو لایه سطحی (سطوح پوششی) و یک هسته سه بعدی ترکیب شده و ساختار شبکه‌ای با تخلیه های مثلثی یا شش‌ضلعی دارد. این ساختار سه بعدی بسیار سبک است و در عین حال مقاومت مکانیکی بالایی دارد.

مزایای ورق کامپوزیت سه بعدی (لانه زنبوری)

  1. وزن بسیار سبک
  2. مقاومت و استحکام بالا
  3. سازگاری با دماها و شرایط جوی مختلف
  4. عایق حرارتی
  5. مقاومت به برش
  6. ظاهر زیبا و مناسب برای اجرای طرح ها و سازه های سه بعدی

ورق کامپوزیت سه بعدی معمولا در صنایع هوافضا، خودروسازی، ساخت و ساز، صنعت دریایی، تجهیزات ورزشی و … استفاده دارد.

 

پنل کامپوزیت سه بعدی

 

ورق کامپوزیت طرح آجر

ورق کامپوزیت طرح آجر نوعی ورق کامپوزیت به شکل و ظاهری شبیه به آجر سنتی است. این مدل پنل کامپوزیت نیز مثل سایر نمونه ها متشکل از دو لایه سطحی (پوشش‌های بیرونی) و یک هسته مرکزی می‌باشد. لایه سطحی آن با چاپ یا طراحی مخصوص به شکل آجر روی هسته مرکزی قرار می‌گیرد تا ظاهر آجر را تداعی کند.

ویژگی ها و مزایای ورق کامپوزیت طرح آجر

  1. ظاهر طبیعی و شبیه به آجر (آجرنما)
  2. قابلیت نصب آسان
  3. مقاومت در برابر شرایط محیطی
  4. عایق حرارتی و صوتی
  5. مقاومت بیشتر در برابر آتش نسبت به آجر
  6. نگهداری و نظافت آسان
  7. طول عمر و ماندگاری بالا در مقایسه با آجر

ورق کامپوزیت طرح آجر به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و زیبا برای آجر سنتی در ساختمان ها و پروژه های معماری به شمار می‌رود. زیرا از مزایای ظاهر آجر سنتی بهره می‌برد و در عین حال ویژگی‌های کامپوزیت را به ارمغان می‌آورد.

 

ورق کامپوزیت طرح آجر

 

ورق کامپوزیت طرح چوب

ورق کامپوزیت طرح چوب همانطور که از نامش پیداست نوعی پنل کامپوزیت با ظاهری شبیه به چوب طبیعی است. پروسه تولید این مدلدرست مثل ورق کامپوزیت طرح آجر است منتهی روکش و لایه سطحی آن بجای طرح آجر، طرح چوب دارد.

مزایای ورق کامپوزیت طرح چوب

  1. ظاهر طبیعی
  2. وزن سبک نسبت به چوب
  3. مقاومت به شرایط جوی و محیطی
  4. امکان نصب آسان و سریع
  5. مقاومت به آفت های حشرات و پوسیدگی
  6. نوع در طراح و رنگ
  7. نگهداری آسان و ماندگاری بالا
  8. عدم نیاز به رنگ آمیزی

ورق کامپوزیت طرح چوب امروزه به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای چوب طبیعی در ساختمان ها و پروژه های دکوراتیو و داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا از مزایای ظاهر چوب طبیعی بهره می‌برد و در عین حال مشکلات مربوط به پوسیدگی و تخریب چوب طبیعی را ندارد.

 

ورق کامپوزیت طرح چوب

 

ورق کامپوزیت طرح سنگ

ورق کامپوزیت طرح سنگ یک دیگر از انواع ورق کامپوزیت است که لایه رویی آن مانند سنگ های گرانیتی، مرمر، تراورتن و … طراحی می‌شود و بنابراین می‌توان گفت در زیرمجموعه ورق های کامپوزیت طرح دار قرار دارد.

مزایای ورق کامپوزیت طرح سنگ

  1. ظاهر طبیعی: این ورق ها دارای ظاهری شبیه به سنگ طبیعی هستند و به نما و دکوراسیون داخلی ساختمان ها جذابیت و طراحی طبیعی می‌بخشند.
  2. وزن سبک: ورق کامپوزیت طرح سنگ نسبت به سنگ طبیعی سبک‌تر است و از نظر وزنی بار ساختمان را کاهش می‌دهد.
  3. مقاومت به شرایط محیطی: این ورق ها معمولا مقاوم به عوامل محیطی مختلف از جمله رطوبت، تغییرات دما، نور UV، و آب و هوا هستند.
  4. نصب آسان: نصب ورق کامپوزیت طرح سنگ ساده‌تر از نصب سنگ طبیعی است و زمان کمتری را می‌طلبد.
  5. مقاومت به آب: این ورق ها در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بالایی دارند و به این ترتیب از تخریب ناشی از رطوبت و به اصطلاح نِشست ساختمان جلوگیری می‌کنند.
  6. تنوع طراحی: ورق کامپوزیت طرح سنگ در انواع مختلفی از طرح ها و رنگ ها قابل تولید است، که به طراحان و معماران امکان انتخاب و تنوع بالا را می‌دهد.

ورق کامپوزیت طرح سنگ برخلاف سایر ورق های کامپوزیت طرح دار، علاوه بر نمای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری برای پوشش دیوارها و سقف سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ورق کامپوزیت طرح سنگ

 

سخن پایانی

حالا که با انواع ورق کامپوزیت در صنعت ساختمان سازی آشنا شدید، می‌توانید برای خرید مدل مدنظرتان اقدام کنید. گروه تجاری معماری کیان بزرگترین عرضه کننده متریال نما و دکوراسیون داخلی در ایران بوده و از عرضه کنندگان مستقیم انواع ورق کامپوزیت ایرانی و خارجی می‌باشد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره، خرید تک و عمده و همچنین اطلاع از قیمت روز این متریال با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *