نمای چوبی(کلدینگ)

نمای چوب ترمووود
Rate this post

نمای چوبی(کلدینگ)

نمای چوبی قسمت بیرونی یک ساختمان یا بنای چوبی است. نمای چوبی در واقع پوسته یا پوشش ساختمان است و علاوه بر جنبه‌ی زیبایی و چشم‌نوازی می‌تواند به عنوان محافظی در برابر عواملی نظیر سرما، گرما و رطوبت عمل کند و باعث تثبیت حرارت داخل شود.

استفاده از چوب برای نمای ساختمان سابقه‌ی دیرینه‌ای دارد و در بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده از تایل‌های چوبی برای نمای بیرونی و سقف مرسوم بوده است. اگرچه به علت نیاز به نگه‌داری زیاد و دوام کم‌تر نماهای چوبی نسبت به گزینه‌های دیگر و وجود انواع فرآورده های صنعتی و مصالح جایگزین در بازار کاربرد نماهای چوبی در دوران جدید کاهش یافته است،اما از اهمیت ذاتی چوب به عنوان یکی از مصالح مطلوب در کاربردهای فنی و مهندسی چیزی کم نشده است.

به طوری که هنوز هم چوب رقیبی جدی برای بسیاری از مواد اولیه با کاربردهای مشابه است و در مواردی نمی‌توان آن را جایگزین کرد. زیبایی نقوش، تنوع رنگ، گرمی و آرامشی که دیدن اشیاء و سازه های چوبی به انسان هدیه می کند و اصالت و حس قدمتی که نماهای چوبی ایجاد می‌کنند با سنگ، فلز، آجر و مصالح مشابه به دست نمی‌آید.
هم‌چنین با روش‌های مهندسی و تیمار مناسب چوب می‌توان عمر و دوام چوب‌ها را افزایش داد و آن‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر ساخت.

چوب‌ ترمووود به علت فرآیندی که در جریان تیمار شدن طی می‌کند دارای ویژگی‌هایی می‌شود که آن‌ را به بهترین گزینه برای نمای چوبی بیرونی و داخلی مبدل می‌سازد.

  • رطوبت‌پذیری پایین: در شرایط آب و هوایی مرطوب رطوبت‌پذیری ترمووود تا 40 درصد پایین‌تر از چوب‌های معمولی است.
  •  ثبات ابعاد: با فرآیند ترموود ثبات شکلی انواع چوب به شدت افزایش پیدا می‌کند.
  • مقاومت در برابر قارچ و کپک
  • مقارمت در برابر حملات حشرات
  • زیبایی ظاهری

مشخصات فنی چوب ترمو

این ویژگی‌ها باعث می‌شود نمای چوبی ساخته شده از ترمو وود علاوه بر زیبایی ظاهری و یکنواختی و خلوص دل‌پذیر رنگ به علت ثبات ابعاد و رطوبت پذیری پایین ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند و شکل خود را حفظ کنند. هم‌چنین مقاومت بالا در برابر عوامل زیستی، عمر این نماها را افزایش می‌دهد.

هم‌چنین نماهای چوبی ترموود خاصیت عایق دمایی دارند و تبادل حرارتی با محیط پیرامونی را کاهش می‌دهند که در حفظ اعتدال دمای محیط داخل مؤثر است. رنگ‌کاری سطوح نماهای چوب ترمووود به علت تغییر شکل کم‌تر ترمووود و مقاومت بیش‌تر آن در برابر پوسیدگی و فرسایش محیطی دوام بیش‌تری دارد و فواصل رنگ‌کاری مجدد نمای چوبی ترموود نسبت به چوب‌های دیگر طولانی‌تر است.

نمای چوبی با چوب ترمو

این ویژگی‌های چوب ترمو باعث می‌شود نمای چوبی ساخته شده از چوب ترموود علاوه بر زیبایی ظاهری و یکنواختی و خلوص دل‌پذیر رنگ به علت ثبات ابعاد و رطوبت پذیری پایین ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند و شکل خود را حفظ کنند. هم‌چنین مقاومت بالا در برابر عوامل زیستی عمر این نماها را افزایش می‌دهد.

هم‌چنین نماهای چوبی ترمو وود خاصیت عایق دمایی دارند و تبادل حرارتی با محیط پیرامونی را کاهش می‌دهند که در حفظ اعتدال دمای محیط داخل مؤثر است. رنگ‌کاری سطوح نماهای چوبی ترمووود به علت تغییر شکل کمتر چوب ترمو وود و مقاومت بیش‌تر آن در برابر پوسیدگی و فرسایش محیطی دوام بیش‌تری دارد. و فواصل رنگ‌کاری مجدد نماهای چوبی ترمووود نسبت به چوب‌های دیگر طولانی‌تر است.

نمای-چوبی-ساختمان
نمای چوبی ساختمان

اشباع چیست و چوب اشباع شده چگونه چوبی است:

اشباع چوب در كلمه، به معناي تزريق يا نفوذ دادن مايع در چوب، تحت تاثير فشار است. اين كلمه كه بعنوان غلط مصطلح در ميان عوام و حتي خواص جا افتاده، همان تيمار چوب است كه معادل واژه Treatment و يا در اصل Impregnation به كار برده مي شود.

در اين فرايند، مواد حفاظتي كه به شكل مايعات سمي هستند به داخل سيلندرهايي هدايت مي شوند كه قبلاً در آن قطعات چوبي قرار گرفته است. سپس اين مواد بر اثر فشار به داخل چوب نفوذ مي كنند.قدمت شيوه هاي صنعت اشباع چوب در دنيا حدود 150 سال می باشد.

ويژگي هاي عمومي :

اشباع چوب، مقاومت آن را در مقابل حمله قارچ ها، حشرات مخرب چوب و به ويژه موريانه ها و عوامل محيطي افزايش مي دهد. به عبارت ديگر، اشباع صحيح قطعات چوبي، دوام و پايداري آنها را ده ها برابر كرده و بدين ترتيب موجب صرفه جويي صدها هزار متر مكعب چوب و جلوگيري از قطع درختان در هزاران هكتار جنگل تجارتي و صنعتي مي شود.

دستورالعمل نصب به منظور بالا بردن کیفیت نصب و همچنین سرعت انجام کار، شروع عملیات نصب می بایست به عنوان یکی از آخرین کارهای ساختمانی انجام شود.

قبل از شروع هر عملیات زیرسازی مطمئن شوید که سطح زیرین کار در هر دو جهت عمودی بالا به پایین و عرضی چپ به راست تراز باشند، سطح زیرسازی باید به نحوی بر روی سطح زیرین نصب گردد که توان تحمل حداقل ۱۰ کیلوگرم بار بر متر مربع در چوب های سوزنی برگ و حدود ۲۰ کیلوگرم در متر مربع برای چوب های پهن برگ را داشته باشد، ضخامت مورد نیاز سیمان به عنوان یک سطح تراز پشت زیرسازی چوبی ترمو حداقل ۴ سانتیمتر باشد،زیرسازی آهنی می بایست تا حد ممکن سبک اجرا شود. بهتر است از اتصال بدنه های غیر مرتبط به هم پرهیز شود.

چوب-زیرسازی-ترمو
چوب زیرسازی

همچنین برای تمامی برگشت های بالای۲۰ سانتیمتر آهن کشی لازم است، وسط تا وسط آهن کشی قوطی ۴۰×۴۰ میلیمتر سطح زیرین زیرسازی می بایست ۵۰ سانتیمتر باشد، فاصله وسط تا وسط چوب های زیرسازی در نما باید ۶۰ سانتیمتر و در کفپوش بیرونی یا دکینگ ۵۰ سانتیمتر باشد، فواصل مهار پیچ های چوب زیرسازی ترمو بر سطح زیرین از یکدیگر ۵۰ سانتیمتر باشد، فواصل پیچ های چوب زیرسازی ترمو از کله چوب تا وسط اولین پیچ بین ۴ تا ۶ سانتیمتر باشد، پیچ برای نصب زیرسازی چوبی ترمو به سیمان، باید از جنس گالوانیزه یا استیل به همراه رول پلاک با طول حداقل ۶ سانتیمتر و با گام چوب باشد،
پیچ برای نصب زیرسازی چوبی به آهن، باید از جنس گالوانیزه یا استیل با طول حداقل ۶ سانتیمتر باشد، رنگ برای زیرسازی چوب ترمو لازم نیست.

توجه داشته باشید:

هرچند که زیرسازی چوبی غیر ترمو توصیه نمی شود ولی در صورت استفاده برای دوام بیشتر رنگ شود، قبل از نصب هر گونه پیچ حتما محل مورد نظر را با مته و دریل سوراخ نمایید. به عبارت دیگر پیچ را مستقیما برای ایجاد سوراخ استفاده نکنید، در موارد معدودی که لازم است سطح با زیرسازی چوبی تراز شود حتما از قطعات ضد آب مانند چوب ترمو استفاده کنید. به هیچ وجه از قطعات فیبری یا کاغذ و مقوا استفاده نکنید.

نمای ساختمان بدلیل اینکه تشکیل دهنده سیمای شهر می باشد و تصویر ذهنی شهروندان از محیطی که در آن قرار گرفته اند را تشکیل می دهد، در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان، قوانین و مقررات ویژه ای را شامل می شود.در سال های اخیر با توجه به ارزش افزوده ای که از طریق نقش نما به ساختمان تعلق می گیرد، طراحی نما اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

به همین دلیل شهرداری تهران ضوابطی را در این خصوص به تصویب رسانده است که تایید طرح نماهای شهر تهران مستلزم رعایت این قوانین می باشد. گروه تجاری معماری کیان ارائه دهنده انواع چوب ترموود ارزان قیمت و ورق کامپوزیت ارزان قیمت و با کیفیت میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *