نمای کامپوزیت؛ هزینه ها، مزایا و معایب آن

نمای کامپوزیت؛ هزینه ها، مزایا و معایب آن
5/5 - (7 امتیاز)

نمای کامپوزیت ساختمان یکی از انواع نماهای مدرن و شیک محسوب می‌شود که از ترکیب مواد مختلف مانند فایبرگلاس، رزین های پلی‌استر یا پلی‌استر سنگی تشکیل شده است. ترکیب این مواد باعث شده تا کامپوزیت نمای ساختمان به ویژگی های منحصر به فردی مانند سبکی، مقاومت، زیبایی و انعطاف‌پذیری بالا دست یابد.

نمای کامپوزیت ساختمان به دلیل ویژگی های شمرده شده، به عنوان یک جایگزین جذاب برای نماهای سنتی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نماها امکان طراحی های خلاقانه و متنوع را فراهم می‌کنند که به معماران امکان می‌دهد برای ساختمان ها ظاهری منحصر به فرد و زیبا ایجاد کنند. همچنین، این متریال دارای خواص عایقی مناسبی بوده و می‌تواند به بهبود عایق های حرارتی و صوتی ساختمان کمک کند.

 

نمونه پروژه‌های کامپوزیت نما

استفاده از ورق کامپوزیت در نمای ساختمان نه تنها به علت ویژگی های فنی و زیبایی آن، بلکه به دلیل امکاناتی مانند مقاومت در برابر فرسایش، حفاظت از محیط زیست و سبکی آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، همچنان چالش هایی همچون هزینه های بالا، نیاز به نگهداری دقیق‌تر و حساسیت به شرایط محیطی وجود دارد که نیاز به پیشرفت و توسعه بیشتر در این زمینه را مطرح می‌کند.

اگر قصد استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان را دارید، توصیه می‌کنم حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و سپس برای اطلاع از قیمت ورق کامپوزیت و خرید آن، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مزایا و معایب نمای کامپوزیت

کامپوزیت نمای ساختمان چند سالی است که به عنوان یکی از بهترین نماها شناخته می‌شود و درست مثل سایر متریال هایی که برای ساخت نما مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کلی تمام مصالح ساختمانی جدید و سنتی، مزایا و معایبی دارد.

مزایای نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت ساختمان مسکونی به نسبت متریال های ساختمانی سنتی مثل آجر و سنگ و همچنین متریال های نوین نمای ساختمان نظیر فایبر سمنت، چوب و … مزایای منحصر به فردی دارد که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از؛

  1. وزن سبک: یکی از مهم‌ترین مزایای ورق کامپوزیت، سبکی آن است که نصب آن را آسان‌تر کرده و بار وزنی ساختمان را نیز کاهش می‌دهد.
  2. مقاومت و استحکام بالا: نماهای کامپوزیت مقاومت و استحکام بالایی در مقابل ضربه، فشار و کشش دارند و از همین رو برای ساختمان های صنعتی و بناهایی که در مناطق زلزله خیز قرار دارند، انتخابی عالی هستند.
  3. زیبایی و تنوع در طرح: ورق های کامپوزیت تنوع رنگ و طرح بسیار بالایی دارند و بنابراین به معماران اجازه می‌دهند تا نمای ساختمان را دقیقا مطابق با ایده‌ای که دارند، اجرا نمایند.
  4. ایزولاسیون حرارتی و صوتی: کامپوزیت همچنین دارای خواص عایقی مناسبی است و نصب آن باعث بهبود عایق های حرارتی و صوتی ساختمان ها می‌شود.
  5. مقاومت در برابر فرسایش: این نوع نما برخلاف نماهای سنتی، مقاومت بالایی در برابر فرسایش داشته و از طول عمر و ماندگاری مطلوب برخوردار است.
  6. مقاومت در برابر شرایط جوی، رطوبت و حرارت: از دیگر مزایای نمای کامپوزیت می‌توان به مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت اشاره کرد. از طرفی برخورد آب باران و نور خورشید، طوفان و گردوخاک هیچ تاثیری بر رنگ و کیفیت این متریال ندارند.

 

مزایای نمای کامپوزیت

 

معایب نمای کامپوزیت

استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان همانطور که گفته شد در کنار مزایایی که دارد با مجموعه‌ای از معایب همراه است. در زیر برخی از این معایب را برشمرده ایم؛

  1. قیمت و هزینه نصب بالا: بی شک یکی از مهم‌ترین معایب نمای کامپوزیت، هزینه بالای خرید و نصب آن است. پنل های کامپوزیت اغلب گران قیمت‌تر از متریال های سنتی هستند و فرآیند نصب پیچیده‌تری دارند.

✅ ورق های کامپوزیت در رنج قیمت مختلفی ارائه می‌شوند و برخی از نمونه های آن ها حتی مقرون به صرفه‌تر از مصالح دیگر هستند. منتهی ما به مشتریانی که قصد خرید ورق کامپوزیت برای نمای ساختمان را دارند، ورق کامپوزیت ارزان را چندان توصیه نمی‌کنیم!

  1. جرم پذیری بالا: پروسه تولید ورق کامپوزیت و پوشش رنگی بکار رفته در آن سبب شده تا این متریال ذرات معلق در هوا را به خود جذب کند و پس از گذشت مدتی یک لایه جرم مانند، سطح رویی آن را بپوشاند.

✅ جرم گرفتن کامپوزیت نصب شده در نما فقط در شهرهای آلوده و آن هم در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. البته در این مناطق هر نوع متریالی که برای نمای ساختمان استفاده شود، دچار جرم خواهد شد!

  1. نیاز به نگهداری و تعمیر: برخی از نماهای کامپوزیت به نگهداری و تعمیر دقیق‌تر نسبت به مواد سنتی نیاز دارند که این ممکن است هزینه های اضافی را برای مالک ساختمان به دنبال داشته باشد.
  2. واکنش به مواد شیمیایی: نماهای کامپوزیت ارزان قیمت که پوشش رنگی معمولی دارند غالبا در مواجهه و برخورد مواد شیمیایی مانند حلال ها و اسیدها واکنش نشان داده و دچار مشکل می‌شوند.

 

معایب نمای کامپوزیت

 

انواع کامپوزیت نمای ساختمان

ورق های کامپوزیت انواع مختلف دارند که در این میان فقط بعضی از آن ها برای نمای ساختمان مناسب هستند. شما باید ورق کامپوزیت نمای ساختمان را باتوجه به عوامل مختلفی مانند شرایط محیطی، بودجه، نیازهای ظاهری، مقاومت فیزیکی و … انتخاب کنید.

در ادامه انواع کامپوزیت نمای ساختمان مسکونی و مغازه را معرفی کرده ایم؛

ورق کامپوزیت با پوشش PVDF

ورق کامپوزیت با پوشش PVDF بهترین نوع کامپوزیت برای نمای ساختمان است که البته این روزها به عنوان پوشش دیوارهای داخلی ساختمان های تجاری و اداری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ورق کامپوزیت متشکل از دو لایه آلومینیومی، یک هسته از جنس پلی اتیلن و روکش PVDF (پلی وینیلیدن فلوراید) می‌باشد.

مزایا:

  • مقاومت بالا در برابر آب، آفتاب و شرایط جوی سخت
  • ثبات رنگ بالا
  • قابلیت شستشو آسان
  • تنوع طرح و رنگ بالا
  • ماندگاری و طول عمر بالا

 

نمای کامپوزیت PVDF

 

ورق کامپوزیت بدون لایه محافظ

یکی دیگر از گزینه های مناسب برای نمای کامپوزیت مغازه، ساختمان مسکونی، ادارات و محیط های صنعتی، ورق کامپوزیت بدون لایه محافظ است. این مدل درست مثل مورد قبلی از هسته پلی اتیلن و دو لایه آلومینیومی ساخته شده، منتهی فاقد پوشش محافظ بیرونی (PVDF) است.

مزایا:

  • هزینه نسبتا کمتر
  • وزن سبک‌تر
  • نصب آسان‌تر

 

نمای کامپوزیت بدون لایه محافظ

 

ورق کامپوزیت نانو

ورق کامپوزیت نانو نوع پیشرفته‌تر و جدیدتر ورق های کامپوزیت است که مانند سایر انواع کامپوزیت از دو لایه آلومینیومی و هسته پلیمری ساخته می‌شود. اما با این تفاوت که لایه های آلومینیومی یا هسته مرکزی آن با مواد نانو تقویت شده اند و به همین خاطر هم خواص مثبت بیشتری نسبت به نمونه های معمولی دارد.

مزایا:

  • مقاومت بالا در برابر آب، آفتاب و شرایط جوی
  • قابلیت پاکسازی آسان به دلیل خواص خود تمیز شونده
  • مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و آلودگی

 

نمای کامپوزیت نانو

 

سخن پایانی

حالا که با مطالعه این مقاله با چیستی نمای کامپوزیت ساختمان، مزایا و معایب آن آشنا شدید و انواع کامپوزیت نمای ساختمان را هم شناختید، می‌توانید با خیالی آسوده برای خرید و نصب این متریال در نمای ساختمان مسکونی یا ساختمان محل کارتان (اداری، تجاری، صنعتی) اقدام کنید. برای اطلاع از قیمت و انتخاب بهترین نوع کامپوزیت، فقط کافیست با کارشناسان گروه تجاری معماری کیان تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *